ساخت انیمیشن دو بعدی

با توجه به اینکه تولیدات انیمیشن به سبک سه بعدی سالهاست که مورد توجه مخاطبین و همچنین تولید کنندگان انیمیشن قراردارد، ولی کماکان تولید انیمیشن به سبک دوبعدی هم مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و هم طرفداران این سبک از انیمیشن همچنان بیننده این نوع انیمیشن می باشند.

البته همانطور که با تماشای انیمیشن‌های مختلف، متوجه شدید، تولید انیمیشن دو بعدی خود نیز دارای انواع و سبک‌های زیر شاخه مختلفی می‌باشد. که از آن جمله می توان به سبک‌های زیر اشاره کرد.

– سبک “دیجی سل”

در این سبک، طراحی تمام فریمهای یک انیمیشین تماما توسط طراحان توسط دست انجام می شود. البته در گذشته این سبک بیشتر بر روی انواع کاغذ و طلق انجام می‌شد و بعد از نقاشی تمام پلانها بر روی کاغذها و تلق های مخصوص از آنها تصویربرداری می کردند و در نهایت انیمیشن دو بعدی شد، ولی در حال حاضر اقلب برای تولید به این سبک، طراحی‌ و نقاشی دستی توسط طراح با استفاده از قلم نوری و بر روی تبلت‌های مخصوص انجام می شود. و تمام فرمهای یک انیمیشن به راحتی بر روی کامپیوتر و نرم افزارهای مخصوص قرار میگیرد و تولید انیمیشن را نسبت به گذشته کمی ساده تر و سرعتر می‌کند.

– سبک “کات اوت”

در این سبک از انیمیشن دو بعدی، کاراکترها و فضاها به صورت جداگانه طراحی می‌شوند و بعد با استفاده از نرم افزارهای مربوط به این کار کاراکترها اصطلاحا ریگ می‌شوند، یعنی در قسمتهای مورد نیاز که باید حرکت کند مثل مفصل‌ها و ماهیچه های صورت قابلیت حرکت اضافه می شود. کاراکتر قابل حرکت دادن بعدا در فضاهای طراحی شده توسط انیمیاتورها حرکت دادهمی شوند که به این کار انیمیت گفته می شود.

این سبک با نرم افزارهایی مثل: موهو و انیم استودیو و غیره .. قابل تولید است. که بخاطر اینکه تمام حرکات فقط در دو محور x و y اتفاق می‌افتد، طبیعتا سرعت تولید بیشتر خواهد بود و همچنین بخاطر سبک بودن فریمها نیازی به انجام مرحله رندرینگ نیست. و پس از انیمیت همه پلانها کار قابل تدوین خواهد بود.

– سبک “کمیک موشن”

همانگونه که از اسم این سبک پیداست ترکیب پلانهایی مانند کمیک بوکها و متحرک کردن آنها این سبک بوجود آمده است. در تولید این نوع از انیمیشن دو بعدی، پلانها و نماهای شاخص و مهم توسط کارگردان مشخص شده و سپس توسط طراح به صورت نقاشی طراحی می شود، البته نکته مهم این است که طراحی هر قسمت مثل کارکترها و پس زمینه ها در لایه های مختلف انجام می شود که پس از طراحی فریم‌ها و لایه ها توسط نرم افزارهای مربوط به مرحله کامپوزیت بر روی هم حرکت داده می شود.

تعدادی از نمونه تولیدات ما در این حوزه به صورت مختصر قابل رویت است.

تیتراژ سینمایی قانون مورفی – سبک کمیک موشن – کارگردان نوروز عباسی – سال تولید 1397